Kalendarium

Data dodania: 2025-01-17 22:37

W sprawie EWP spotykaliśmy się z Państwem już cztery razy, głównie w kontekście wdrożenia IIA w wersji 7. Teraz chcielibyśmy zaprosić na spotkanie uczelnie, które albo nie zaczęły jeszcze wymieniać danych, albo są na początku drogi, albo myślą o przejściu z Dashboard do USOS. Jak już wielokrotnie informowaliśmy, Komisja Europejska założyła, że w 2025 roku 95% wszystkich LA zostanie obsłużonych elektronicznie. Od cyfryzacji procesu Erasmusa nie ma odwrotu, lepiej nie odkładać wdrożenia na później.

Spotkanie odbędzie się zdalnie 27 stycznia 2025, w godz. 10-12 . Opowiemy, pokażemy, odpowiemy na pytania. Link do spotkania i propozycję harmonogramu umieszczę w wątku w redmine #38385 na kilka dni przed spotkaniem.

Przy okazji zachęcam do czytania dokumentacji:

Data dodania: 2025-01-11 21:34

Zachęcamy do lektury artykułu w czasopiśmie Delta, numer 1 (608) 2025. Numer jest dostępny online.

Na stronach 1 - 3 jest zamieszczony artykuł Oskara Skibskiego z Wydziału Matematyki, Informatyki
i Mechaniki, Uniwersytetu Warszawskiego, zatytułowany 'O przydziale miejsca na przedmioty'. Dotyczy on pierwszej tury w rejestracji wieloetapowej, w czasie której studenci wybierają przedmioty. Do tej pory polegało to na tym, że podczas trwania tury student wskazywał pewną liczbę przedmiotów, a po jej zakończeniu pracownik wydziału ręcznie (lub ze wsparciem narzędzi typu Excel) rozpatrywał te prośby. Wynikiem tury była wypełniona tabela z uprawnieniami studentów do zaliczania przedmiotów.

W artykule opisano jak można ten proces zautomatyzować, respektując wybory studentów i optymalizując ich zadowolenie.

Obecnie jeden z magistrantów Wydziału implementuje ten algorytm w USOSweb. Jest duża szansa, że zostanie on przetestowany w rejestracji, która odbędzie się na Wydziale MIM w semestrze letnim. A w czerwcu trafi na inne uczelnie. Może dzięki temu  więcej uczelni zainteresuje się rejestracją wieloetapową i zrezygnuje z zapisów na zasadzie kto pierwszy ten lepszy.

Przydział przedmiotów

Data dodania: 2024-12-25 22:56

Dr Janina Mincer-Daszkiewicz, kierownik Komisji ds. USOS i szefowa zespołu roboczego ds.USOS została wyróżniona „Nagrodą IROs Forum im. Barbary Centkowskiej”, przyznawaną za wybitny wkład w umiędzynarodowienie kształcenia w polskich uczelniach, innowacyjność i wizję, przykład dobrej praktyki lub szczególne zasługi dla rozwoju IROs Forum.

Informacja o wyróżnieniu na stronie IO Forum.

Data dodania: 2024-11-20 18:43

Szanowni Państwo,

wydaliśmy niedawno dystrybucję USOS 7.1.1. Zarówno ona, jak i aktualizacje wystawione tuż po dystrybucji, zawierają wiele zmian z zakresu elektronicznego doręczania dokumentów i dotyczą takich aplikacji jak USOSadm Java, USOS Doręczenia, EDoK, a także repozytorium obiektów S3.

Ostatnie spotkanie, na którym przedstawiliśmy Państwu nasze plany, odbyło się w maju 2024 roku. Chcielibyśmy spotkać się ponownie, żeby przedstawić stan realizacji tych planów w USOS 7.1.1.

Zapraszamy na spotkanie 9 grudnia 2024, godz. 10-12.

Link do spotkania, harmonogram spotkania, materiały i podsumowanie zamieścimy w wątku w redmine.

Data dodania: 2024-10-20 10:20

Wiele uczelni wyraziło zainteresowanie spotkaniem dotyczącym zjawiska drop-outu. Zacznijmy od sprawy organizacyjnej. Ponieważ 28 października 2024 ma się odbyć spotkanie informacyjne organizowane przez NCBiR (por. odnośniki na końcu strony), a ponadto do naszego spotkania trzeba się przygotować, to proponuję termin 18 listopada 2024, godz. 10:00. Czas trwania i harmonogram spotkania ustalimy w najbliższych tygodniach, w porozumieniu z zainteresowanymi uczelniami.

Kolejne informacje w sprawie spotkania (w tym odnośnik do wideokonferencji) będę dopisywać na stronie: https://www.usos.edu.pl/node/5157/spotkanie-w-sprawie-konkursu-dla-uczelni-dotyczacego-niwelowania-zjawiska-drop-outu.

Każda uczelnia, która chce startować w konkursie, musi się do niego dobrze przygotować wykonując lokalnie badanie potrzeb. Analiza jest nieodzownym załącznikiem do wniosku, a zaplanowane działania mają wynikać z rekomendacji wynikających z tych analiz. W tym zakresie uczelnie będą ze sobą konkurować o pieniądze z projektu.

To co możemy spróbować zrobić wspólnie, to wybór jednego narzędzia, którego rozwój sfinansujemy z części uzyskanych w projekcie funduszy, pod warunkiem, że odpowiednio to ujmiemy we wniosku. Może to być dowolne narzędzie informatyczne, które wspólnie wyspecyfikujemy. Można je wytworzyć od zera, bądź poprzez rozwój istniejącego narzędzia. Tutaj dobrym kandydatem jest SAD (System Analizy Danych), por. np. https://www.usos.edu.pl/system/files/pdf/forum_cyfryzacji_2023_muci.pdf, testowo wdrożony na prawie 10 uczelniach.

Jednym z punktów spotkania będzie pokazanie Państwu już dostępnych w SAD metod do analizowania zjawiska drop-outu.

Proponuję też dodanie do harmonogramu następujących punktów:

  • Jak analizować zjawisko drop-outu?
  • Jak dobrze napisać wniosek?
  • Jak we wniosku sformułować część dotyczącą finansowania rozwoju wspólnego narzędzia?

Zapraszam do zgłaszania się osób, które będą chciały przedstawić swoją wizję w ramach tych punktów (lub innych, które Państwo zaproponują). Proszę pisać na adres usos@usos.edu.pl.

Oczywiście będzie również czas na dyskusję.

Kilka użytecznych odnośników:

Fragment menu aplikacji SAD.

Data dodania: 2024-10-20 09:10

Zapraszamy na spotkanie dotyczące standardów ochrony małoletnich:

  • 15 listopada, godzina 13:00, online (platforma MS Teams)

Spotkanie ma na celu wypracowanie wymagań dotyczących USOS w celu ułatwienia uczelniom przestrzegania ww. standardów. Więcej w wątku w ⁠redmine #37901.

Zachęcamy do zapoznania się z wątkiem i zebrania zapotrzebowania Państwa uczelni w celu zgłoszenie na spotkaniu konkretnych oczekiwań lub proponowanych przez Państwa rozwiązań.

Jeżeli mają Państwo pytania lub tematy, które warto poruszyć na spotkaniu to prosimy zamieścić je w wyżej podanym wątku. Przydatne mogą być także zarządzenia (lub inne dokumenty) opisujące przyjęte procedury na Państwa uczelniach, zatem w miarę możliwości prosimy o ich załączenie do wątku.

Data dodania: 2024-07-10 12:44

Stało się, jak zakładaliśmy:

Wiceszef Ministerstwa Cyfryzacji poinformował o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku stosowania e-Doręczeń z 1 października 2024 roku na 1 stycznia 2025 roku.

Zapowiedź zmiany terminu obowiązku wdrożenia e-Doręczeń - e-Doręczenia - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Data dodania: 2024-07-05 15:48

MUCI otrzymało od MNiSW projekt nowego rozporządzenia ws. POL-on do zaopiniowania.

W imieniu blisko 100 uczelni chcielibyśmy przekazać Ministerstwu uwagi – bardzo liczymy na Państwa aktywność w zakresie sformułowania opinii naszej społeczności, a także przeanalizowania zmian w rozporządzeniu pod kątem ich wpływu na nasze oprogramowanie. Przesłanie wspólnych uwag na pewno zwiększy siłę naszego głosu. Być może uda się uzyskać zmiany w prawie, które pomogą nam sprawniej zbierać i raportować dane do POL-on.

W wątku #37179 zamieściliśmy projekt rozporządzenia i uzasadnienie zmian.

Prosimy o zamieszczenie w tym wątku uwag i postulatów w terminie do 12 lipca.
Data dodania: 2024-06-28 18:10

Podczas spotkania Komisji ds. USOS w dniach 26-27 czerwca 2024 r. padło pytanie o stary moduł płatności.

Od kilku lat informujemy Państwo o zakończeniu wsparcia i zachęcamy do przejścia na nowy moduł. Podczas spotkania padła sugestia, żeby podać konkretną datę wycofania starego modułu. Zatem podajemy. W pierwszej minidystrybucji wystawianej po 1 stycznia 2025 r. wycofamy z Oracle Forms stary moduł płatności (i inne moduły od niego zależne, jak np. moduł akademikowy). Również z USOSweb moduł zniknie z menu.

Problemy z migracją do USP FK proszę nam zgłaszać przez redmine.

Mogą Państwo nadal korzystać z formularzy starego USOS, ale formularze te nie będą dostępne z nowego menu.

Data dodania: 2024-06-20 11:54

Zostaliśmy poproszeni o przygotowanie krótkiej informacji o MUCI i USOS do czasopisma La Collection numérique. Jest to pismo elektroniczne wydawane przez AMUE (informacja o AMUE i La Collection numérique, przekazana nam przez AMUE, jest załączona poniżej). Numer czerwcowy ukaże się w języku angielskim (oryginalnie pismo jest wydawane po francusku). Jego celem jest przekazanie informacji o inicjatywach, strukturach, projektach, federacjach uczelni mających europejski zasięg.

Miło nam, że autorzy pomyśleli o MUCI i USOS. To kolejny dowód na to, że jesteśmy rozpoznawalni w skali europejskiej.

La Collectione numerique

Numer czerwcowy jest już w całości dostępny w Internecie.

AMUE is a French shared-services public agency for universities and other higher education and research institutions which provides higher education institutions with IT solutions, training and expertise in their various field of activity. We organize cooperation among our members and support their joint action to improve the quality of their management, monitoring and decision making, by:

  • Development and optimization of co-constructed IT solutions (shared costs).
  • Professionalization and skills development of higher education staff through training.
  • Cost reduction through central purchasing.
  • Accompanying performance improvement by providing expertise and regulatory watch.

AMUE builds a collective approach with the experts of its 179 members, from the definition of the needs to the choice and the development of IT solutions, the construction of the training offer or procurement.

La Collection numérique is a forward-looking  tool, we created 5 years ago. It deals with a given subject, in a systemic way, and its interaction with the university's digital environment. The magazine is published every two months for the French higher education community, and more specifically for decision-makers in universities and schools: Presidents, Directors, Digital VP, CIOs and business stakeholders. La Collection numérique is distributed under a Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0 license and is registered with the Bibliothèque Nationale de France. Each issue of the digital collection is sent out via the AMUE news feed (20,000 subscribers), relayed on professional social networks (via Twitter, LinkedIn), brought to the attention of digital referents in universities and professional associations, and distributed to all players in Higher Education and Research (and beyond).